Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

fredag 12 oktober 2012

Olle och några myter om Ryssland

Myt 1 : Det är svartvitt i Ryssland. Sant?

Ja! Allt är svartvitt i Ryssland, utom topparna på kyrktornen! All gammal arkitektur är i vit sten och alla sovjetblock är grå. Människorna är också grå. De kallar förresten förorterna för "Sleeping areas", vilket jag gillar jättemycket. Det antyder både att hela förstaden sover och att människorna bara kommer dit för att sova.


Detta foto föreställer centrala Moskva och som ni ser är husen vita, skogen grågröndaskig, människornas kläder svarta och himlen hotfullt mörkgrå!

Jag har inte fotograferat någon sleeping area så jag använder arkivfoto här:



Myt nummer 2: Det springer omkring hundar överallt i Ryssland. Sant?



Ja. Denna hund är sugen på antikviteter och dens kompisar sprang glatt omkring och gläfste i Suzdal, precis som i Moskva. Jag hade en diskussion om hundar med min guide Masja.
Olle: I read that the wild dogs in Moscow have learned to ride the Metro.
Masja: Yes?
Olle: They live out in the suburbs because it is better with the forest right? and then in the morning they get on the Metro and ride into town because they can find food there. And then they go home at night and they know what stop to get off and all....
Masja: Well.... yeeeees....
Olle: Eh, I read this, it was like a funny news story from Russia, dogs riding the subway.
Masja: Yes...
Olle: Do you think they do? Do they ride the metro?
Masja: Well, yes.... maybe




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar