Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

tisdag 9 oktober 2012



2012-10-09 10.02.54



Avdelning talar för sig själv. Bibliotekschefen Irina Mikhova, Stora Sasja, en klocka och någon sorts zombiefaraon som säger en romersk (?) krigare som säger "AARGH"  och "!!!(spearat pratbubbla)". 
This shit goes on all the time i Ryssland, så vi fortsätter med:

2012-10-09 10.04



Ett bord med lite smått och gott. I efterhand vet jag inte riktigt vad som fångade mitt intresse här.

2012-10-09 10.05.05



En ung man, som förmodligen heter Sergei eller Dmitrij, framför några av bibliotekets riktiga dyrgripar. Bland annat ett exemplar av HC Andersens sagor som tillhörde den siste tsarens husrtu. Bara det! Förresten, var det inte hon som hade ihop det med Rasputin? Han var ju tydligen någon sorts sexguru så hon hade det klart bra förspänt. För den intresserade finns denna artikel om hans penis: http://www.museumofhoaxes.com/hoax/weblog/comments/1162/ 

2012-10-09 10.08.10



 En typisk engelsk telefonkiosk på ett ryskt bibliotek? Igen är jag osäker varför detta objekt var värt att fotografera men det såg roligt ut inuti och hade en gammal svart stor telefon med nummerskiva som faktiskt fungerade. 

2012-10-09 10.10.29



Ytterligare en Bild som på sin höjd är intressant för bibliotekspersonal. Vad har vi här då? кофе heter ungefär samma sak på ryska vilket är tur för att jag inte glömmer det. Moscow Times läste jag på planet på väg hit. En inte så informativ tidning där det stod ganska mycket om Putins 60-årsdag.

2012-10-09 10.13



Här har vi mycket att lära av de ryska biblioteken, som har förbjudit digitala medier som cd-skivor vilket har ökat intresset för analoga medier som vinylskivor och kassetter. Här kan en lyssna på ett urval av "populärmusik från 50- 60- och 70-talet".

2012-10-09 10.15



Avdelningen Talar för sig själv: kubanska och sovjetiska frimärken. Vi kan se Marx, Lenin och Stalin, längre ner Che Guevara och även Bresjnev som svarar i telefon. Faktiskt finns ett litet rött med Hitler också (förmodligen tyskt) för att inte glömma en mongol på en häst. En av många kulturskatter på detta fantastiska biblyoteka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar