Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

tisdag 9 oktober 2012


2012-10-08 18.42.03



Sasja på rummet: Ja, här ser ni rummet. Jag har det inte helt oangenäma nöjet att bo i Nosovs villa (bild) som dubblerer som något slags specialbibliotek. Mitt rum är helt klart ganska tilltaget och jag har till och med egen motionscykel! som ni ser till höger. En toppmodern anläggning håller rummet varmet samtidigt som den ger ifrån sig ett ganska högt ljud och rör på sig från häger till vänster (och tillbaka). Den är utanför bild, så ni får såklart föreställa er detta underverk själva.


När jag anlände förklarade min guide Sasja att huset vaktas av Aleksandr sin finns på plats dag och natt, vad jag märkt hittills, men inte pratar ett ord engelska. Han visade mycket noggrannt hur duschen fungerar (Sasja översatte): 
- left….. cold water. right…. hot water. press…. dusch.  (душ, samma på ryska). 
Sedan frågade han flera gånger om jag trodde att jag kunde låsa upp rummet. 
-You are ok? 
- Yes I think I will manage. 
(konferens på ryska)
- So you think you can open the door?
- Yes I will be o.k.!.
- Just ask Aleksandr if there is any problem.
Huset är såklart inte bara till för mitt besök utan ägs som sagt av Statens Biblyoteka För Unga Vuxna, som är anledningen till att jag är här. Deras systerbibliotek är Stockholms Stadsbibliotek och efter att ledarna för serieteket och Punkt MEDIS redan varit i Moskva på konferens flera gånger, föll lotten på Olle som representant för det på ytan kanske något mindre glamorösa Hagsätra bibliotek. Men ett byblioteka är ett byblioteka och jag har som sagt mycket att prata om på min ряесеитатюл


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar