Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

onsdag 19 oktober 2016

Lyssnat på kassett: EMF - Schubert Dip



EMF förknippas väldigt hårt med deras enda hit, "Unbelievable" - även om jag i viss mån motsätter mig att det är deras enda hit. För mig så innebar "en hit" 1991 att låten roterade på MTV. Det gjorde i allra högsta grad "Unbelievable" men också de andra singlarna från albumet "Schubert Dip" - "Children" och "I Believe".
Men jag tycker EMF har kvaliteter som de inte får cred för - de ligger precis där Madchester / Baggy / Stone Roses-svänget möter acid house och följer detta sound väldigt konsekvent i alla låtar. Det är house-pianon, trumtakten "Bupp-u-dapp-t-bok-a-bom-dapp" och och funkgitarrer för hela slanten och James Atkins sång ligger bekvämt mellan pratsång och rap (inte många sångare låter bekväma i det läget). Sedan lite psykedeliska ljudeffekter och vi har ett väldigt bra band tycker jag.
Alltså sirenen - och svänget - när Children går igång är så bra va!!!!
Gillade denna på kassett väldigt mycket men ska inte säga vad jag föredrar, för jag har inte vinylen än.
Jag tycker EMF hade konsekvens också och var inte bara en kommersialisering av indie-soundet som många verkar tycka. De följde inte upp med en singel som lät precis som "Unbelievable", utan med den ganska okommersiella "Stigma" som vi får ta upp en annan gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar