Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

tisdag 4 oktober 2016

Lyssnat på kassett: Cranes - Loved (promo)



Cranes är ett underskattat band tycker jag. Vad menas med underskattat? Tja, vad jag vet finns inte deras album från tidigt 90-tal, som Wings of Joy, Forever och Loved återutgivna i några glassiga vinylutgåvor, det skrivs inte historiska artiklar om dem i Pitchfork.
Detta trots att tiden de hör ihop med varit på tapeten ganska länge - Slowdive, Cocteau Twins, The Cures sena 80-tal känns som hyfsade referenspunkter. Framförallt shoegazevurmen som funnits i ett antal år verkar ha missat det här bandet. När jag googlar lite står det på Wikipedia att bandets musik beskrivits som "Gotisk minimalism" och även om bandet motsatte sig "Got"-stämpeln så var det en rolig genrebeskrivning. Klart är att Rösten är mycket speciell och grundämnet Helium används ibland för att beskriva den.
Jag själv kände inte till dem förrän för några år sedan trots att jag tycker jag har hyfsad koll på perioden.

Den här kassetten skickades väl runt till radiostationer och musikpressen inför släppet av tredje albumet "Loved" från 1994. Den innehåller två låtar varav den första är poppigare och den andra mer stämningsfull ett ganska bra representation av Cranes sound. Nu har den suttit i bandspelaren och snurrat säkert tio gånger men jag gillar fortfarande de här två låtarna mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar