Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

fredag 22 oktober 2010

SVT debatt, nyliberalism, sverigedemokrater mm.

Jag var av en händelse med som studiopublik i SVT debatt igår och det var en upplevelse, av något slag. Jag vet inte vad jag ska tycka om debatten angående dödsskjutningarna i Malmö, men jag fick se en livs levande Sverigedemokrat snacka sin skit live i alla fall. Det mest bestående intrycket var nog liberal debattör, som argumenterade helt otroligt övertygat för att det är bra att H&M har underleverantörer som motarbetar fackföreningar.

Jag har antecknat följande helt fritt ur minnet:

Programledare: - Kan man med gott samvete köpa en vit t-shirt för 50kr på H&M?
Liberal debattör: - JA DET KAN MAN!
Fair Trade-person: - Hur ska arbetare som tjänar 400kr i månaden kunna leva på det?
Liberal debattör: - DOM SKA ÖKA PRODUKTIVITETEN
Programledare: - Ska dom jobba ännu mera?
Liberal debattör: - DOM SKA ÖKA EFFEKTIVITETEN NÄR DE ARBETAR!


Aha, problemet är alltså att de bara fikar och snackar skit när de väl arbetar. Om de bara sydde snabbare skulle de alltså få löneförhöjning och sjukförsäkring. Eller, det där sista ska jag inte spekulera för mycket i. Jag är alldeles säker på att liberal debattör aldrig varit sjuk en dag i sitt liv och föraktar de som varit det.

Fair Trade-person: Det är jättebra för Kambodja att H&M skapar arbetstillfällen men tycker du inte att det är rimligt att omvärlden ställer krav på att de ska ge arbetarna en lön de kan leva på?
Liberal debattör: - DET DÄR ÄR BARA POPULISTISK PROPAGANDA! DU OCH DINA KOMMUNISTKOMPISAR HAR ALDRIG GJORT NÅGONTING FÖR ATT MINSKA FATTIGDOMEN!


Min egen meningsutväxling med liberal debattör begränsades till följande replikväxling efter den ordinarie inspelningen:

Olle: Du menar alltså att hela fackföreningsrörelsen bara varit till skada för utvecklingen av levnadsvillkor?
Liberal debattör: JA, BARA TILL SKADA
Olle: Okej.... jag ville bara veta det.

Den rimliga motfrågan hade ju varit om han vill avskaffa fackföreningarna i Sverige också. Men de argumenten kommer man aldrig på i stundens hetta utan först senare. Liberal debattör har inga sådana svagheter, han vet alltid var han ska attackera. Å andra sidan hade det bara varit produktivt om jag fått honom att säga det i TV, själv vet jag ju i mitt hjärta att han vill avskaffa dem.

Jag vill också passa på att uttrycka min sympati med H&M som inte alls står bakom liberal debattörs åsikter, åtminstone inte offentligt. De har kn¨åpat ihop den här fina texten om barnarbete och motarbetande av fackföreningar hos underleverantörer. Liberal debattör uppmuntrar alltså H&Ms framfart i Sydasien mer än de själva gör.


Det jag är mest nöjd med angående min egen medverkan är att jag gjorde gerillamarknadsföring för Karin Bäckströms kreation för [krig], gerilla-konst-krig-mode-projektet för 2010-talet. Trots att det är strikt förbjudet "att ha på sig loggor" i SVT.
Det vackra svartvita motivet agerar fond till Liberal debattörs utläggningar mellan ca. minut 2-5! Sprid ordet!

[krig]-tröjan, här på designern själv

6 kommentarer:

  1. Kollar på programmet nu. Fredrik Segerfeldt heter den liberala debattören du snackar om.

    SvaraRadera
  2. Roligt! Man ser ganska tydligt på din mun vad du tycker om honom.

    SvaraRadera
  3. Tack för den informationen, dock tycker jag om att ha folk icke namngivna i mina små verklighetsdramer här på Still O.L.L.E eftersom jag hittar på deras repliker fritt ur minnet och de inte bett om att vara med

    (vilket iofs kanske är överflödigt när det gått på tv)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Debatt direktsänds. Det finns på svt play. 21/10 var datumet

    SvaraRadera