Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

torsdag 14 oktober 2010

Lutheransk ateism

Jag har, efter en stunds bibelläsande märkt att jag beskriver alla möjliga sorters fenomen som "lutheranska" och bestämt mig för att jag beskriver mig själv som "lutheransk ateist". Det innebär alltså en lutheransk plikt- och skuldkänsla kombinerat med åsikten att det inte ska vara "för lätt här i livet" samt att gud inte existerar.

"var dag har nog av sin egen plåga" - Matt 6:34

Saker jag tycker är mycket lutheranska är:

"den stenhårda soffan" - din farmor har den definitivt i sin salong, kanske har dina föräldrar den i köket. Det är en soffa, men till skillnad från "klippan" och andra IKEA-klassiker är den gjort i trä och stenhård. Dock är det inte en "bänk" rent platonskt idémässigt utan fortfarande en soffa. Denna möbel påminner oss om att vi inte ska ha det för lätt här i livet!



Skandinavisk design - spanjorerna bygger sagoslott och britterna bygger hemtrevliga pubar. Vi bygger öppna ljusa sparsmakade strukturer där det är lite halvt uttalat att man inte ska ha det för roligt (eller trevligt). Det stämmer självklart på funkisbyggnader men även den gamla nationalromantiska stilen är mycket stramare än vad den är på kontinenten.





Dessutom gillar jag den självutplånande, kommunistiska lära som jesus predikar -

"om någon vill [...] beröva dig din livklädnad, låt honom få manteln med". - Matt 5:40


Hur den kristna högern kommit runt hela den grejen - att det i stort sett alltid är fult att äga något, eller som Proudhon hade sagt - "egendom är stöld" - kommer jag aldrig förstå. Kanske något för Göran Hägglund att fundera på? Om någon vill ha socialbidrag, ge honom bostadsbidrag också!  Kram!

2 kommentarer:

  1. Hej hej hej :)

    Roligt att du skrev!
    Känner igen det mesta utav vad du skrev. Fick även jag se bilden på Zlatan som hon tycker liknar Bo Göran häromdagen. Även jag som medlat mellan henne och honom, så de mailen har gett mig ett par sköna skratt. Hehe.

    Jeje. Nu ska jag kolla in din blogg, den verkar intressant.

    Ha det fint!
    /L

    SvaraRadera
  2. Eventuella förvirrade bloggläsare! Jag hade nöjet att träffa personen som kallar sig "vildpionen" på mitt jobb häromdagen, därav denna replikväxling. mer i kommentarsfältet här:

    http://liinneak.blogg.se/2009/april/vildpionen-is-the-shit.html

    SvaraRadera