Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

söndag 31 oktober 2010

Nördarnas revansch, del en miljon

Just hemkommen från ett DJ-set på hipsterborgen Kino och har lite tankar att samla om fenomenet nördighet. Jag vet, det här har gjorts en miljon gånger men ... nu skriver jag som om jag inleder en DN-idé och debatt-helsida, jag kan breda ut mig om vilken skit som helst här! Jag begär inte att du ska läsa det! Seså! Gå tillbaka till  facebook!

Fint, nu blev vi av med alla socialt funktionella människor. Kvar är nördarna! Jag hade ett fint samtal med mannen som spelar skivor under namnet Hånleo, och som tillsammans med Världsklas har skapat klubbkonceptet Månen där jag och Äldre bror alltså gästspelade. Ska jag på ett enkelt sätt förklara klubbkonceptet så handlar det om typ "dansmusik av artister som inte gör dansmusik", "hits som inte är hits", "rockartister som gjorde en discolåt 1978 för att alla gjorde det" etc.

Mina dialoger är fritt återskapade ur minnet och laborerar med sanningen för att skapa kontext åt en idé. Ungefär som Platons alltså.

Hånleo: Va !?!?! Är det The Clash?
O.L.L.E: Ja! Det är ju den M.I.A. har samplat i Paper planes!
(Paper planes-partiet kommer in, båda nickar med huvudet)
Hånleo: Vilken skiva är den med på?
O.L.L.E: Combat rock! Väldigt onördigt av dig att fråga om en sådan sak! The Clash!
Hånleo: Äsch, jag har blivit så gammal att den där statusgrejen fallit bort, för tio år sedan hade jag aldrig frågat!
O.L.L.E: Jag vet inte om jag är så gammal än! Jag försöker nog smygläsa labeln en gång innan jag frågar! Ha ha! Det här blev nördigt! Vi sitter liksom fyra DJ-s (och en artist!) och DJ-ar för varandra och är "ja men det är ju den som dom samplar i bla bla! ... ha ha!"
Sea Lion: Jag är väldigt nördig så att jag satt på spårvagnen och lyssnade på två hårdrockare som pratade framför mig och de var så roliga så jag skrattade högt med dem.
Hånleo: Fick du onda hårdrocksögat?
Sea Lion: Nej, de var jättesnälla.
Hånleo: De är oftast det.
O.L.L.E: Men det där är ju social nördighet, musiknördande är i sin natur mer som rollspel, heminredning,  videovåld, ... det är någon sorts akademisk komplettistgrej att man hela tiden skriver ett mentalt uppslagsverk över något fenomen.
Hånleo: Men Månen har sina rötter i nördighet! Månen är ett omfamnande av nördigheten, den utåtagerande nördigheten. Det är inte nördigt som att man sitter på sitt rum och sniffar skivetiketter utan det är utåtriktat, inkluderande och har ett inslag av folkbildning.
O.L.L.E: Oh, jag gillar det! Folkbildning! Nördarna har varit och grävt i sina djupa nördlådor och hittat på en massa saker som gör världen bättre.

Här en lista på några av dessa saker i Spotify-form

Jag och DJ-kollega Äldre bror i duon Fågelvägen är ju nybörjarnördar vad gäller just "disco-not-disco"-musik, vad är så nördigt med en no wave-sångerska som gjorde några discolåtar med Kid Creole, en låt från Gang of Fours 80-tals-new wave-opunkiga tredje album och Brian Enos afrikafunkiga samarbete med David Byrne? Förmodligen allting. Antingen ser man det eller så ser man det inte. Frege skulle sagt att det har Sinn, men saknar Bedeutung.


Hånleo och världsklas är ju nördmästarna i sammanhanget, lite som han som är Dungeon Master i "Nollor och nördar". Deras spotifylista är full med artister som Chris Rea, Mikael Rickfors och Sally Oldfield. Hur kom de på idén att lyssna på dem? 



Månen har likt en socialdarwinistisk nörd-The Blob nu tagit över hela hagabion, från att ha varit instängd i källaren. Icke-nördiga människor och nördmotståndare har naturligtvis fritt fram att peta alla sina attackgafflar i vårat luftslott men vi vet stolt att vi är över 30, vi har inte egna familjer, inte fast jobb, vi har det här. Ibland tänker jag i ett infall av hybrisartad självgodhet "fan, jag älskar mig själv!"


Avslutningsvis vill jag säga att Sea Lion-spelningen var nördig och asbra och hon är på alla sätt en artist på uppgång.

7 kommentarer:

  1. Detta var ju i sanning hjärtskärande fint. Tack O.L.L.E.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jag gör det här endast för att få beröm, eventuella altruistiska motiv med mitt kulturförmedlande är underordnade!

    SvaraRadera
  3. Ny nördinformation! Min sporadiska rumskamrat sade igår att hon planerade att göra sin egen tjära!!! Ha ha!!! Det är ju toppen av allt! Här sitter man och tänker att musik är nördigt, som är ett alldeles normalt intresse, och så sitter folk och gör sin egen tjära! Respekt

    SvaraRadera
  4. Och: jag har en ursäkt att framföra till min gode vän Stefan Westrin angående denna artikel. Han har sagt att den allra största sjukdomen bland skribenter är att använda ordet "likt" följt av en metafor. Sluta med det! Jag ursäktar högtidligt att jag gjort det själv, men allvarligt jag hade kommit på "socialdarwinistisk nörd-The Blob"

    SvaraRadera
  5. Exakt! Och eftersom jag inte tänkte på det när jag läste så kan du inte ha begått något direkt fel.

    SvaraRadera