Still O.L.L.E

Jag skriver i dagboksform om saker jag läst, lyssnat på och sett. Jag är musiker. Jobbar som bibliotekarie. Jag gillar vinyl, kassetter, böcker, videoband, gamla tv-spel, fanzines och alla fysiska format.
Det finns väl miljoner gamla skivor och filmer och böcker som jag skulle vilja skriva om därför har jag regeln att jag från och med nu (september 2016) endast skriver om det jag sett, hört, läst det senaste dygnet, i ett fysiskt format eller sett live.

onsdag 5 september 2012

Scorpions i Sandviken, logga


Scorpions-typsnittet dök först upp på skivan In Trance från 1975, samma år som science fiction-filmen Rollerball kom ut. Den handlade om en våldsam sport i framtiden och är på flera sätt föregångare till "Hungerspelen" men det som är intressantast i detta fall är att den använder samma logotyp.



Söker man rätt på fonten på Google, så heter den "Lady Starlight", en uppenbar hyllning till Scorpions och den smäktande balladen från albumet Animal Magnetism.

Loggan prydde alla Scorpionsskivor fram till och med Humanity: Hour I från 2007 där man använder en något modifierad version av loggan från första och andra skivan.

Ett annat sammanhang där loggan dyker upp är i en samling filmnörds - T-shirts där kända regissörers namn skrivits med kända hårdrockstypsnitt:


Denna T-shirt bärs bland annat av Seth Rogen i filmen Knocked Up. Förutom Scorsese / Scorpions finns även Ingmar Bergman / Iron Maiden, Herzog / Danzig, De Palma / Def Leppard, Von Trier / Van Halen, etc etc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar